Peaks and Trails of Aragon by Mojo

Van uw reporter ter plaatse, Mojo

Bespreking ritten "Peaks & Trails of Aragon"

Aragon? Die naam heeft na de film "Lord of the Rings" al iets mythisch rond zich hangen vanaf je het nog maar hoort. Dat beloofde dus voor de streek. Verleden jaar was dit de "bestemming onbekend" en al die het reden bestempelden het onmiddellijk als "het strafste/mooiste" dat ze ooit reden. Een reden te meer om deze reis ook eens te maken.

1 oktober 2010, vertrek richting Zaragossa

Bijeenkomen doen we bij de Walter om er te kunnen vertrekken tegen 14u richting Charleroi. We nemen de kortste weg langs de Luc zijn "werk" om langs een boerengat de luchthaven te bereiken. Daar staan onze andere kompanen ons reeds op te wachten.
Een viertal uur later landen we in Zaragossa met "an other on time flight by Ryanair". De trompetten schateren en onze helden die Aragon gaan aandoen, zijn geland.
We zoeken achter de huurauto's en rijden met onze gids de stad binnen, we zoeken ons hotel en even later toont onze gids ons een paar mooie plekjes van de stad. Heb nu wel nog twijfels of de sint wel uit Zaragossa komt want die kerel was eigenlijk nen Turk volgens Wikipedia?

2 oktober 2010, van Zaragossa naar Ainsa
Na het ontbijt in een volks café verlaten we Zaragossa voor een 200km lange autorit naar Ainsa, onze uitvalsbasis voor twee dagen. Daar aangekomen blijkt dat het nog even wachten is op Koen en Rob. Al even eten en vanaf dan stijgt de spanning, iedereen wil zijn ros bestijgen en Aragon gaan proeven. Na veel vijven en zessen en briefings lukt dit dan eindelijk.

2 oktober 2010, verkenningslus Ainsa - Ainsa
Om er wat in te komen en om toch al eens te kunnen rijden, had Koen vandaag een kleine verkenningsronde voorzien.
Na de eerste kilometer bleek al snel dat er iets fout zat met de track. Want "on track" zijn we de eerste helft van de rit nooit geweest. Buiten dit euvel wel al heel wat avontuur beleefd. We reden door de bedding van een beekje, later te voet door een mini canyon, dan weer te ros afdalen om op track een paar knappe singles aan te snijden. Ook de speeltuin met de "jump des doods" deden we aan. Er waren foto's van dus niemand heeft hem genomen. De eerste pad sneuveld onderweg (Walter) en wordt vakkundig vervangen door Rob, waarvoor dank.
Afstand: 21km - Tijd: 1u54min - Hoogtemeters: 380 - Max.: 51,2km/u

3 oktober 2010, "Peak"-rit van Ainsa naar Torla (2/6)**
Met wisselvallig weer in het verschiet en om ons optimaal te laten wennen aan de hoogtes stelde Koen deze rit voor. De verwachtingen zijn hoog, de spaken gespannen...
De rit neemt ons over asfalt mee door een prachtige canyon. Dit al klimmende want de eerste dertig kilometers brengen ons 1600m hoger tot op een hoogte van 2182m. Een klet van een klim die ons hoog in het hooggebergte brengt. De jeeptrack brengt ons langs knappe uitzichten en we nemen de tijd om regelmatig te voet de rand van de canyon van de Ordessa op te zoeken en de vele prachtige vergezichten op te slaan in ons geheugen. (al dan niet digitaal) Alleen Filip laat dit links liggen omdat hij zich wat heeft misrekend in het meenemen van de nodige kledij. Hij is nl zonder regenjas of warme extra kleding vertrokken, en boven zakt de temperatuur tot zo'n 10°C met een stevige zijwind. Reden genoeg om niet te stoppen en volgas door te gaan tot het eindpunt.
Daarna volgde dan de afdaling die spijtig genoeg ook langs jeeptrack liep. Een goeie singletrack had hier deugd gedaan.
Afstand: 60,52km - Tijd: 4u04min - Hoogtemeters: (+)1905 (-)1385 - Max.: 58,8km/u

4 oktober 2010, "Trails"-rit van Lamiana naar Ainsa (5/6)*****
Het weer liet ons vandaag in de steek, het regent en de stenen op de knappe singletracks die op ons liggen te wachten kunnen slipperig zijn. Toch beslissen we van de voorziene rit te rijden want onze honger naar singletracks, is groot.
Na heel wat getreuzel en gesleutel slagen we erin te vertrekken. Goed ingedoffeld rijden we even langs asfalt omhoog tot aan de Dolmen die aan een eerste fotosessie wordt onderworpen. Het is ook vanaf hier dat we offroad gaan en nog ietsjes later begint dan de eerste singletrack. Het is een knappe GR waarvan ik de eerste meters niet kan rijden. Daarna komt de "flew" en begint het vlotjes te gaan. Yiehaa! Dat dacht ook Erik die met zijn belleke en al overkop ging. Ting ting!
Aan alle dingen komt een einde, ook aan deze GR, al heeft ie wel 5km geduurd :. We dalen verder af over asfalt om langs een rode brug aan de volgende GR te beginnen. De ingang van de GR was weggespoeld door het stijgende water, natte voeten dan maar, hup er door en dan ... genieten van kilometers en kilometers op en neergaande single. Af en toe eens slipperig maar prachtig... Ik speelde het ook nog klaar om mijn ketting te breken, later bleek ook mijn pat scheef te staan.
Na al dat genieten volgde een kleine asfalt beklimming om vervolgens een bar te vinden waar de voorhoede en de bende van Walter terug tesamen kwamen.
Het is dan ook met die bende dat we een asfalt afdaling links laten liggen om een GR verder te volgen. We ontdekken de zoveelste parel van de dag. Hij eindigt wel in een bramendoolhof, maar het veld langswaar we vluchtten was ook op zich meer dan de moeite waard. Na lang zoeken komen we er uit langs de meest waarschijnlijke weg, maar die wou niemand van ons blijkbaar vinden van in het begin.
Hierna volgde er nog de speeltuin die we nu voor de tweede keer aandeden. Lekker gaat het daar met af en toe een jump. Yiehaa². Er is achteraf zelfs nog plaats over om langs de rivierbedding het pad verder te zetten. Een heel knappe rit dus. Prachtig!
Afstand: 43,21km - Tijd: 3u34min - Hoogtemeters: (+)670 (-)1200 - Max.: 60,7km/u

5 oktober 2010, "Trails"-rit van Lamiana naar Ainsa (7/6)*******
Vandaag begonnen met een klim op asfalt, terug langs de Dolmen maar deze keer rijden we verder naar het dorpje Tella. Om vandaar de "Tella Express" te nemen. Een singletrack met heel wat losliggende stenen. Een mooi opwarmertje voor wat nog moet komen.
Daarna een cafeetje opgezocht, zonder zon op het terras maar wel aan den overkant van de straat. Daarna terug over de rode brug om vandaag langs jeeptrack de klim van de dag aan te vatten. Eerst niet te steil maar daarna steiler en zelfs iets technischer. Op de top dan weer volop genieten van de zon. Man man, het leven kan mooi zijn :
Na de namiddagsiësta razen we dan de beloofde GR in. Deze was zeer goed te rijden, af en toe eens een tricky stuk maar bezaaid met zeer knappe stukken. 8km lang genieten en dit 450m naar beneden. Op het eind van de trip komen we aan in een klein dorpje waar we van een overheerlijk 4- uurtje kunnen genieten bestaande uit lekkere soep, ham, tortillas en nog meer lekkere hapjes. We krijgen ook van Koen te horen dat er nog een extraatje volgt. Rob en Isabelle hebben nog een stuk track vastgelegd op GPS (en gedeeltelijk terug vrijgemaakt) en dat krijgen we er voor vandaag nog cadeau bij. Mooi mooi, heaven continues!
Na het eten en het drinken vervolgen we dan de weg over de GR waarvan we dachten dat hij al gedaan was. Een lokale gids (red. hond) toont ons de weg en het is genieten van de eerste tot de laatste extra meter track. Tijdens de eerste km's breekt nog de achterpad van Wim en hij keert terug naar het terras waar zijn fiets vakkundig wordt hersteld door onze begeleidende fietsenmaker Rob, Mathy rijd voor de 2de keer plat deze vakantie ondanks de tubless banden en de nodige melk.. (misschien was de melk zuur?). Man man... Gewoon de max. De track voert ons langs rotsen, bossen, snelle tracks,... Alles dat we maar hadden kunnen dromen. Yiehaa³!
Afstand: 52,1km - Tijd: 4u23min - Hoogtemeters: (+)1580 (-)2120 - Max.: 58,9km/u

6 oktober 2010, "Trails"-rit van Ainsa naar Jànovas (5/6)*****
Vandaag eens vertrokken vanuit Ainsa, met de rivier mee langs een gravelweg. Daarna terug eventjes asfalt en dan loopt het even mis. Een communicatiefoutje leidt ons in een GR wegje dat achteraf niet "een knappe singletrack bleek te zijn" zoals ik het door de CB'tjes zei. :
Na een uur klouteren, fietsdragen,... blijkt dat we gewoon langs jeeptrack omhoog moesten. Sommigen dalen terug af naar de brug, anderen houden vast aan de boosheid en vervolledigen de track zoals op gps aangegeven. The hero's...
Wat volgt is een lange beklimming die ons alweer in mooie landschappen brengt. Boven wordt op mekaar gewacht, wat gegeten, lekke banden hersteld, en dan wordt de eerste echte singletrack aangesneden. De zadeltjes worden wat lager gezet maar toch slaag ik erin om een patat tegen de grond te gaan. Ik kom er goed vanaf maar toch ook relatief gehavend. De rest van de afdaling doe ik dan ook op het gemak en met een pijnlijke duim. Man man...
Afdalen doen we tot in een verlaten dorpje. Ik bezoek de kerk, en rijdt wat door de straten. Eén huisje blijkt nog bewoond, de rest is overgenomen door moeder natuur. Iets verder staat Rob ons dan op te wachten met een hapje en een drankje langs de rivier. Na deze verfrissing wacht ons nog één beklimming waar Philip (met sandman) en Luc zeer sterk voor de dag kwamen. Boven hadden we een verbluffend uitzicht en een massa braambessen en vijgen. Na deze laatste cullinaire stop snijden we een knappe single aan. Hier en daar wel tricky en er stonden stekels op bijna elke plant. Very nice.
Afstand: 46km - Tijd: 4u20min - Hoogtemeters: (+)1285 (-)1150 - Max.: 42,4km/u

7 oktober 2010, "Trails"-rit van Bielsa Pineta naar Lamiana (6/6)******
Vandaag is de dag van de afgrond, een relatief vlakke rit. Vertrekken doen we vanop een soort camping en we zijn nog niet goed weg of er rijdt daar al een parkwachter op ons af. Hij maakte ons duidelijk dat we er niet inmochten en dat was dat... Dat begint al goed.
Dan maar voor de tweede keer die rivier door om al snel op track te komen. Even wachten op de rest want iedereen zat blijkbaar ergens waar hij niet moest zijn. Met gans den hoop dan verder gereden. Eerst beetje spielerij, rivierdoorwadingen, jeeptrack, mooie uitzichten, single, meertjes, voetbalpleintje.. en vanaf dan één lange singletrack tot "thuis". Mooi mooi.
De single was niet zo heel technisch maar met die diepe afgrond naast u, blijft het toch oppassen geblazen. Elke fout kan worden afgestraft. Niettemin blijft het toch lekker rijden. Onderweg scheurt er een VT4-logo in twee, wordt er al eens iemand in een afgrond gezwolgen, je weet wel. De ditjes en de datjes. Op zich dus een zeer knappe rit, we bleven ook makkelijk bij mekaar wat de sfeer erin hield.
Wanneer de singletrack dan spijtig genoeg ophield bracht een korte maar stijle jeeptrack ons tot bij de Dolmen waar we er nog een mooie groepsfoto uitpersten. Daarna naar beneden langs de GR die ons tot aan het hotel in Lamiana brengt. Met nog 300m te gaan zegt Walter dat "het te doen is" maar Bart die dacht daar toch anders over bleek later. Wat een smak!
Afstand: 29,7km - Tijd: 2u42min - Hoogtemeters: (+)475 (-)600 - Max.: 31,2km/u

8 oktober 2010, "Trails"-rit lus Alquezar (6/6)******
De rit van vandaag is er eentje op verplaatsing. 90km rijden met de auto langs Barbastro voor een prachtige tocht van 30km i/e prachtig decor.
Na het vinden van de GEOCACH zet ik me in gang voor de klim van de dag. 700 hoogtemeters hoger en al wat zweet lichter, begin ik rustig aan de eerste afdaling. Dit tot aan de eerste stop, de ijskelder. Daar is het lekker warm en doe ik me tegoed aan mijn lunchpakketje. Even later stormen Walter, Rudy en Koen op de Sandman, ook nog toe. Met de on board camera's in de aanslag beginnen we vervolgens aan de eerste echte afdaling. De sandman kan zich goed vinden op de dikke stenen, dat hebben we zelf vastgesteld. Dit tot aan de tweede stop "het hert".
Daar dalen we verder af met de fiets tot waar rijden ons onmogelijk blijkt. Dan nog een kleine kilometer wandelen om dat beruchte hertje terug te vinden. En man, was het de moeite? Ja! Het hert niet zozeer, maar de echorotsen, ja, die waren leuk... Leuke boel met Rudy en Walter dus.
Daarna ging het verder over heel knappe singles. Veel losse stenen, knappe snelle stukken, tricky stukken, trappen, ... van alles wat. Meer moet het niet zijn. Dalen deden we tot helemaal in de canyon, tot op een romaanse brug. Vandaar dan even bikedragen en stukken heel steil naar boven.
We kwamen uit in een dorpje met een bronnetje en met gevulde drinkbussen kregen we nog dalende jeeptrack met snelle jumpkes en daarna nog wat singletrack met trapkes voorgeschoteld. Als afsluiter volgde dan de laatste klim naar Alquezar en dat was er nog eentje van formaat, amaai nie. Heel knappe rit in een prachtig decors, de lange verplaatsing meer dan waard.
Afstand: 30,22m - Tijd: 2u58min - Hoogtemeters: (+)1300 - Max.: 47,2km/u

9 oktober 2010, canyoning
Omdat men hier buiten singletracks ook beschikt over prachtige canyons, deed Koen er voor ons een specialleke bij. Een dagje canyoning voor beginners...
Eerst de pakken passen, dan alles in de auto's steken, een tijdje rijden, met gans den handel een GR pad omhoog klimmen, alles terug aantrekken, uitlegske, naar beneden, rappel van 25m, veel leute, wandelen in het water, glijbaantje, jump van 7m, nog glijbanen, nog rappel,... Het heeft wel wat, smaakte achteraf zeker naar meer.

Besluit: (5,5/6)******
Deze reis voldeed met rasse schreden aan onze verwachtingen. Het programma werd speciaal voor ons aangepast zodat we zoveel mogelijk singletracks voorgeschoteld kregen. Ik denk dat we kunnen besluiten dat de mooiste singletracks van Europa tot dusver in Aragon liggen. : Wat moeten we doen om dit ooit te overtreffen? Schotland? Canada? Terug thuis was er nog een mooie afsluiter van formaat waar we heel blij mee zijn, nl het vroegboekgeschenk. Een prachtige fietspomp en sleutelset van Lezin… deze zal ons nog jaren doen terugdenken aan deze geweldige tocht.
Afstand: 282,75km - Tijd op fiets: 23u55 - Hoogtemeters: (+)7595 (-)6455 - Max.: 60,7km/u